Salades van geraspte groentes: lekker en praktisch

Evert BerkelaarBlog, Home0 Comments

We bevinden ons nu middenin de ultieme tijd om salade te eten van geraspte groenten. Er zijn nu volop knolselderijen, pastinaken, wortelen en bieten te verkrijgen. Al deze groentes zijn uitermate geschikt om te raspen en te gebruiken als salade. In mijn ebooks vind je ook recepten met geraspte groentes.  Geraspte groentes hebben namelijk de volgende voordelen:

Voordelen van geraspte groentes:

  • Je kunt geraspte groentes een paar dagen bewaren

    Je kunt geraspte groentes een paar dagen bewaren

    Je kunt geraspte groente een paar dagen bewaren. Het is daarom handig als je meer groente raspt dan je nodig hebt voor een maaltijd, zodat je nog kunt bewaren voor de volgende dag. Besprenkel het met wat citroensap en sluit de bak goed af voordat je het in de koelkast doet.

  • Een ander voordeel is dat je een maaltijdsalade op basis van geraspte groenten heel goed kant en klaar mee kunt nemen naar je werk. Je moet hiervoor dan echter wel de juiste soort vlees kiezen.
  • Salades van geraspte groentes bevatten simpelweg meer groente dan een bord vol sla. Een zakje gemengde sla bevat zo’n 75 gram en past niet eens op je bord. Als je met geraspte groente werkt eet je zo 250 gram weg. Je komt hiermee gemakkelijk aan de aanbeveling om per gram dierlijk, twee gram groente en/of fruit te eten.
  • Klaar om mee te nemen naar je werk

    Klaar om mee te nemen naar je werk

    De betreffende groentes zijn lang houdbaar in de koelkast. Een knolselderij, bietjes, pastinaak en wortelen laten zich prima een week of langer bewaren in de koelkast. Als je bij voorkeur niet te vaak naar de winkel gaat is het geen probleem als je van elke soort een kilo in huis haalt; het komt op voordat het bederft.

Het raspen

De meeste groenten moet je eerst schrappen of schillen. Om een knolselderij te schillen moet je meestal een mes gebruiken, en de overige groenten kun je schillen met een dunschiller. Het raspen kan met een mandoline of een keukenmachine. Mijn voorkeur heeft de keukenmachine, omdat dit snel en veilig is. De mandoline werkt ook uitstekend maar die vlijmscherpe messen vind ik maar niets (stel je eens voor wat er gebeurt als de kinderen er aan gaan zitten).

Rauw of gekookt?

Als je de afgelopen periode de schijf van vijf hebt opgevolgd dan ben je nog niet echt gewend aan het eten van veel rauwe groentes. Het is mijn ervaring dat sommige mensen die het niet gewend zijn behoorlijk kunnen opblazen wanneer ze plotseling veel rauwe groentes gaan eten. Het is wat mij betreft niet meer dan logisch dat een spijsverteringssysteem even wat tijd nodig heeft om goed overweg te kunnen met een plotseling toename van de hoeveelheid rauwe groentes. De oplossing is natuurlijk simpel: langzaam opbouwen. Voor bieten en wortelen geldt dat je ze natuurlijk ook gekookt kunt raspen. Als je ze zelf kookt kan je de ‘hardheid’ van de groente zelf bepalen. Gekookte groentes verteren over het algemeen makkelijker dan rauwe groentes. Gekookte biologische bietjes kan je bij de meeste supermarkten zo kopen, makkelijker kan niet. Zolang je zo’n vacuüm verpakking niet opent is dit vaak meerdere weken te bewaren: uitermate geschikt om in hui s te hebben.

Wat voor vlees eet je er bij?

Geraspte groentes zijn dus prima geschikt voor een ‘meer-dagen-planning’. Met alleen rauwe groentes kom je er echter niet. Om er een maaltijd van te maken moet je er eigenlijk iets dierlijks bij doen. De gescheurde kip past hier bij voorbeeld prima bij. Je kunt op dezelfde manier gescheurde kalkoen maken natuurlijk. Maar wat dacht je van spekjes? Of je nu een speklap koopt of spekreepjes; je kunt ze bakken en eventueel in kleine stukjes snijden. Ze zijn dan nog een paar dagen te bewaren in de koelkast, en geven een lekkere smaak aan je salade.

Dressing

Nu we toch bezig zijn met praktische tips: als je vaak op je werk moet eten kan het erg handig zijn om een fles zelfgemaakte dressing op je werk te zetten. Je bent dan ‘s morgens sneller klaar en op je werk zal het naar ik aanneem geen probleem zijn als je ergens, maar niet in de koelkast, een flesje dressing neerzet. Het meest simpele is om citroensap en olijfolie op je werk te bewaren. Echter, een dressing van olijfolie, honing, citroensap en mosterd leent zich hier ook uitstekend voor. Je kunt natuurlijk ook een klodder paleonaise met olijfolie in je saladebakje doen en kant en klaar meenemen naar je werk. De geraspte groente blijft lekker, ook als je het ‘nat’ meeneemt.

Smaakmakers

Het kan extra lekker zijn om een smaakmaker toe te voegen aan je salade met geraspte groente. Denk bijvoorbeeld aan een appel, rozijnen of dadels. Wie mijn lijstje heeft gedownload met glycaemische informatie over fruit weet dat rozijnen en dadels vrij hoog glycaemisch zijn. Omdat je dit echter gezamenlijk met een heleboel laag-glycaemische groente en kip opeet zal dit niet zo’n probleem zijn. Maar je kunt ook prima een appel gebruiken natuurlijk. Een geraspte appel is best een paar uur goed te houden maar geen dagen. Andere lekkere smaakmakers kunnen bijvoorbeeld zaden, pitten en noten zijn.

Hieronder nog twee links naar recepten met geraspte groentes:

Meer praktische recepten hebben?

Dan is mijn 21-dagen paleo 2000 kcal menu iets voor jou!

En jij? Wat voor salade met rauwe groente vind jij lekker? Geef je reacties hieronder weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *