paleo-sportdrank

Evert BerkelaarBlog, Home, Recepten1 Comment

Een sportdrank heeft als doel om je vocht en je mineralen aan te vullen op je trainingsdag. Veel commerciële sportdrankjes zijn beladen met suikers en zijn arm aan mineralen. Ik zal je twee gezonde alternatieven geven en deze vergelijken met commerciële sportdrankjes. De gezonde alternatieven zijn kokoswater en een zelfgemaakte sportdrank. Kokoswater is wat de naam doet vermoeden: het water uit de kokosnoot. Het smaakt niet naar kokosmelk of kokosnoot, omdat er geen vruchtvlees in zit. Wel bevat het veel mineralen en is het wat zoetig van smaak.

 

Hypo-iso-hypertone sportdrank

Als je een sportdrank koopt staat er meestal op het etiket of het om een hypotone, isotone of hypertone sportdrank gaat. Het verschil zit hem in de concentratie van de ingrediënten. Een hypotone sportdrank bevat maximaal 6 gram koolhydraten per 100 ml en het minste mineralen. Een isotone sportdrank bevat 6 tot 8 gram koolhydraten en wat meer mineralen. De hypertone sportdrank bevat 8 tot 15 gram koolhydraten. Ik raad een hypertone sportdrank af om te gebruiken voor de training. De kans dat je daar een te hoog bloedsuiker van krijgt, gevolgd door een te laag bloedsuiker, is te groot. Het laatste dat je wilt is met een laag bloedsuiker je training beginnen.

De hypo- en isotone sportdrank kan je veilig gebruiken voor en tijdens je training.

 

Vergelijking

Zoals je hieronder ziet doen de zelfgemaakte sportdrank en het kokoswater totaal niet onder voor de commerciële versies. Je ziet dat vooral kokoswater rijk is aan mineralen. Wanneer je veel gezweet hebt is dat een echte aanrader.

tabel_sportdrankjes

Zelf sportdrank maken

Zelf een sportdrank maken is heel simpel. Natuurlijk kan je kokoswater ook combineren met de zelfgemaakte sportdrank. Je kunt bijvoorbeeld 500 ml kokoswater gebruiken en 500 ml water (i.p.v. 1000 ml water).

 

Benodigdheden:

1 liter water

3 of 4 eetlepels honing (3 voor hypotone sportdrank, 4 voor isotone sportdrank)

1 gram zeezout

Sap van 2 citroenen (60 gram)

 

Bereiding:

  1. Breng wat water aan de kook en schenk hiervan ongeveer 200 ml in een kan.
  2. Doe de honing er bij en roer dit tot alles helemaal is opgelost.
  3. Voeg vervolgens de rest van het water toe, en het citroensap.
  4. Even roeren en klaar.

e-book-banner-afvallen

One Comment on “paleo-sportdrank”

  1. Een ander doel van een sportdrank is om koolhydraten binnen te krijgen. Suikers zijn koolhydraten. Deze worden omgezet tot glucose wat weer energie is. Niks mis mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *