Zelf soep maken: hoe en waarom

Evert BerkelaarBlog0 Comments

In de winter maak ik vrijwel elke week een soep. Het liefst een stevige soep, die veel groenten bevat. Zoals je weet moet je met het paleo-voedingspatroon (en elk ander gezond dieet) veel groenten eten. Veel klanten van me trekken in eerste instantie hun wenkbrauwen op als ze horen dat ze tot een kilo groente en fruit per dag gaan eten. In de praktijk gaat dit echter vrij gemakkelijk. Een soep kan hierbij goed helpen. In dit artikel leg ik je de basisregels uit van hoe ik een soep maak. Ook leg ik uit wat de opties zijn om je soep te veranderen in een maaltijdsoep en hoe je er eventueel nog extra calorieën aan toevoegt.

 

Makkelijk 225 gram groente per soepkom

Ik kan rustig 1200 tot 1500 gram groente in twee liter soep kwijt. In een beetje soepkom past zo’n 350 tot 400 ml soep. Als je dat uitrekent bevat zo’n kom soep dan gemakkelijk 225 gram groente. Een prima manier dus om wat extra groente binnen te krijgen!

 

Geen maggi of pakjes

Eén van de best gelezen artikelen op mijn site is het artikel over bouillonblokjes. Die gebruiken we dus niet. Sowieso vind ik de soepen op basis van een bouillonblokje met een soepgroentepakket en vermicelli geen goede optie. De vermicelli is natuurlijk rommel maar er zijn meer nadelen. Eigenlijk bevat de klassieke groentesoep bijvoorbeeld veel te weinig groente. Sommige mensen doen 200 gram soepgroente in een pan soep. Dat heb ik in één soepkom!

 

Trek je eigen bouillon

In dit artikel liet ik zien hoe ik een bouillon maak van botten. In het recept van knolselderijsoep lees je hoe ik de bouillon maak op basis van een kippenkarkas. De smaak hiervan is werkelijk fenomenaal. Het is totaal niet moeilijk om dit te doen, en het is een prima manier om orgaanvlees binnen te krijgen. Biologische kippenkarkassen zijn te koop bij OKvlees.nl.

 

Stappenplan soep maken:

  1. Trek je eigen bouillon
    Kippenbouillon is het gemakkelijkst. Ik gebruik een karkas maar je kunt ook een kippenpoot met vel gebruiken. In het recept van knolselderijsoep lees je hoe dat moet.
  2. Pak een ruime kilo groente
    In elke groentesoep gaan een paar uien. Deze geven de soep een zoete smaak en maken bovendien de soep romig. Daarnaast bevat een soep altijd ongeveer een kilo van de groente waarnaar de soep wordt vernoemd. Dus knolselderij bij een knolselderijsoep en courgette bij een courgettesoep. Bleekselderij kan de soep wat zouter maken.
  3. Roerbakken die groente!
    Snijd alle groente in grove stukken en roerbak dit op laag vuur in de hapjespan. Lekker rustig bakken dan hoef je er niet de hele tijd bij te blijven. Zo nu en dan omroeren is voldoende.
  4. Samenvoegen
    Doe de groenten in de bouillon en mix het tot een gladde massa. Ik gebruik hiervoor liever de blender. Mijn vrouw gebruikt liever de staafmixer. Beiden leveren prima resultaten.
  5. Klaar is kees
    Eventueel voeg je nog wat zeezout toe. Een andere optie om wat zoute smaak mee te geven is om zeewier mee te mixen.

 

Je soep veranderen in een maaltijdsoep

Als je er een maaltijdsoep van wilt maken moet er nog iets bij. Alleen wat bouillon en groenten is niet genoeg voor een maaltijd. Afhankelijk van de soep voeg ik het volgende toe om er een maaltijdsoep van te maken:

  • 75 gram spekreepjes met 75 gram champignons (lekker in bijvoorbeeld knolselderijsoep)
  • 75 tot 100 gram geruld gehakt met een gebakken paprika (lekker in tomatensoep, wortelsoep of pompoensoep)
  • 75 tot 100 gram kip met gebakken uitjes (lekker in courgettesoep)

 

Kokos in plaats van room

Kokosmelk is een uitstekende vervanger van room om je soep romiger te maken. Kies voor de vettere soorten kokosmelk. Behalve smaak voeg je ook wat gezonde extra calorieën toe aan je soep.

[cta id=”1145″ align=”none”]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *