Het Auto-immuun Paleo Programma

Evert BerkelaarBlog7 Comments

Sinds de filmpjes van dr. Terry Walsh (zie onderaan dit artikel) op internet de ronde zijn gaan doen is het paleodieet bekend geworden als de remedie tegen auto-immuunziekten. Maar niet zomaar een paleodieet, want bij het auto-immuun-paleo (AIP) protocol zijn er wat extra restricties en aandachtspunten. Dit is het eerste artikel in een serie over het AIP programma.

 

Kenmerken van het AIP programma

Zoals gezegd onderscheidt het AIP programma zich van het normale paleodieet. Wat zijn de verschillen? Voor het AIP programma gelden dezelfde globale regels als bij het normale paleodieet met nog wat extra restricties. En behalve dat er bepaalde voedingsmiddelen vermeden worden is er een aantal voedingsmiddelen die juist extra aandacht horen te krijgen binnen dit auto-immuun-paleo programma. Om welke voedingsmiddelen gaat het?

 

Het 21-dagen AIP Programma is te koop in de Webshop

Het 21-dagen AIP Programma is te koop in de Webshop

Voedingsmiddelen die buiten het AIP-programma vallen zijn:

 

Verder zijn er voedingsmiddelen die deze mensen extra zouden mogen nemen:

 

De komende weken publiceer ik artikelen waarin ik dieper in ga in het waarom vermijden of juist extra toevoegen van deze voedingsmiddelen. Je zult zien dat de voedingsmiddelen die vermeden worden absoluut niet per definitie slecht zijn. Toch hebben sommige mensen er baat bij als ze deze voedingsmiddelen even niet gebruiken.

 

Genoeg eten

Als je geen noten en zaden meet eet dan vallen er een hoop calorieën af. Het is best een uitdaging om aan voldoende calorieën te komen wanneer je naast voedingsmiddelen die sowieso buiten het paleodieet vallen ook nog eens geen noten meer eet. Ik zal je laten zien dat dit echter uitstekend mogelijk is. Voor mensen met een auto-immuunziekte is het extra belangrijk om voldoende te eten. Het herstellen van een ziekte kost immers een hoop energie.

 

Gratis voorbeeld dagmenu

Binnenkort voeg ik een 21-dagen 2000 kcal AIP menu toe aan de webshop. Hiermee zal ik je dus laten zien dat het toch mogelijk is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen zonder graan, zuivel, peulvruchten, nachtschades, noten, zaden en eieren. Een voorbeeld-dagmenu kan je vast downloaden op onderstaande link of op de downloadspagina.
Download het voorbeeldmenu!

 

AIP ebook kopen

 

Wie kunnen er nog meer baat hebben van het AIP programma?

Doordat je met het AIP programma een beperkte keus hebt uit voedingsmiddelen is het uitermate geschikt als eliminatiedieet. Een eliminatiedieet bevat slechts enkele voedingsmiddelen en wordt onder andere gebruikt bij kinderen met ADHD. Als je wilt weten of voeding een rol speelt bij iemand met ADHD (of elke andere aandoening) dan beperk je het aantal voedingsmiddelen eenvoudig. Dat kan dus uitstekend met het AIP programma. Na een periode van 3 weken AIP programma evalueer je of de klachten zijn afgenomen. Als de klachten zijn afgenomen kan je vervolgens stuk voor stuk een voedingsmiddel toevoegen en dan goed bijhouden wanneer de klachten weer terugkeren. Om de voortgang bij te houden kan je mijn voedingsdagboek gebruiken dat je kunt vinden bij downloads. Je kunt natuurlijk ook altijd op consult komen, dan kijken we er samen naar en begeleid ik het proces.

 

En waarvoor nog meer?

Behalve als eliminatiedieet is het AIP programma ook uitstekend te gebruiken als detoxificatiedieet. Het is erop gericht om het zekere voor het onzekere te nemen als het gaat om welke voeding in enkele gevallen voor problemen kan zorgen. Wat je overhoudt is een dieet dat ontstekingsremmende eigenschappen heeft (nog meer dan een standaard paleo-voedingspatroon) en dat veel micronutriënten (vitaminen, mineralen, enzymen etc.) heeft. Zodoende is het AIP-programma een prima ‘reinigingskuur’.

 

Ik besluit met het youtube filmpje van Dr. Terry Wahls, die zichzelf met een AIP-programma heeft genezen van progressieve MS.

7 Comments on “Het Auto-immuun Paleo Programma”

  1. Hallo,
    Daarnet je blogs gelezen over het weglaten van (wal)-noten en evt. Lijnzaad.
    Deze 2 neem ik juist om de omega3 aan te vullen.
    Ik eet wel meer dan voldoende aan fruit en groente, zit daar dan genoeg omega3 in om mijn lichaam te beschermen?
    Bedankt alvast.

    1. Beste Monique,

      In fruit en groente zit nagenoeg geen omega-3. Wanneer je besluit om geen lijnzaadolie en walnoten te nemen blijven er nog slechts twee goede bronnen over: Vis (met name de kleinere en vettere soorten) en suppelementen (zoals visolie en algenolie).

      Hartelijke groet – Evert

  2. Hallo Evert,

    Zojuist heb ik je bloq grotendeels gelezen. Ik heb een Auto immuun ziekte genaamd Sjogren. Ik wil proberen mijn vermoeidheid te verminderen door op een juiste manier te eten. Nu lees ik dat je geen eieren mag. Kun jij mij uitleggen waarom niet?
    Ik ben namelijk nu juist al een poosje bezig met eieren fruit groente en noten en zaden en vlees etc. Over de noten heb ik het stuk gelezen wat jij erover schrijft en dat begrijp ik. Ik weet niet of ik de noten helemaal laat staan aangezien ik nu al te licht ben. Maar even terug komen op mijn vraag: Waarom geen eieren? Groet Petra

    1. Hoi Petra, Hieronder kopieer ik een stuk tekst uit mijn AIP e-book:

      Eieren
      De gevestigde orde laat ons weten dat we moeten oppassen met het eten van eieren, en dan met name het eigeel, omdat dit veel cholesterol bevat. Het probleem met eieren is echter helemaal niet het cholesterol of zelfs het eigeel. Het probleem zit hem in het eiwit (het witte gedeelte van het ei, niet eiwit als macronutriënt). Als je vanuit een biologisch/evolutionair oogpunt naar eieren kijkt dan snap je wat het probleem is. Een ei is het kindje van een vogel. De vogel kan zichzelf verdedigen tegen natuurlijke vijanden (vechten of vluchten), een ei echter niet. Daarom heeft het ei ter verdediging tegen predatie (het worden opgegeten door roofdieren) een aantal stoffen in zijn buitenste laagje gestopt: het eiwit. Deze verdedigingsmechanismen zijn zeer schadelijk voor kleinere diersoorten en virussen en bacteriën die een ei ‘aan kunnen vallen’, maar ook mensen kunnen nadelige gevolgen ondervinden van het eten van eieren. Gezonde mensen kunnen normale hoeveelheden (een tot twee eieren per dag) best zonder probleem eten, maar mensen die een gezondheidsprobleem hebben kunnen dit niet altijd ongestraft doen. Het ligt dan dus nog niet eens zozeer aan het ei zelf, maar aan de omgeving waar het ei in terecht komt. Natuurlijk is het overigens wel zo dat gezonde mensen die dagelijks tien eieren of meer eten wel op moeten letten voor de negatieve effecten van eieren. Alles is afhankelijk van de dosering.

      Veel proteïnes die in het eiwit zitten hebben anti-biotica-achtige eigenschappen. Een ei wil zich immers beschermen tegen bacteriën. Bij mensen met een verzwakte afweer kan dit tot problemen leiden.

      Eiwit bevat ook lysozym, een stof die de eiwitverterende enzymen remt, waardoor de mens die het eet minder goed wordt in het verteren van eiwitten. Lysozymen kunnen ook verbindingen aangaan met andere stoffen en dan zo de darmwand, en dus het immuunsysteem, irriteren. Dit is iets wat mensen met een auto-immuunziekte er niet bij kunnen hebben.

      Deze negatieve effecten van eieren hoeven niet bij iedereen op te treden. Het is zeker een poging waard om eieren te her-introduceren wanneer je ze een aantal weken lang niet gegeten hebt. Als de klachten verergeren dan kan je ze weer weglaten uit je voedingspatroon. Wanneer dit weer verlichting van de klachten geeft kan je vrij zeker stellen dat je beter geen ei meer kunt eten.

  3. Beste Evert
    Kan dit dieet ook helpen bij maagklachten (spijsverteringsenzymen gok ik) en pijn op middenrif/brok in keel etc…
    mijn bijnieren hebben ook wat koolh. nodig zeker gezien ondergewicht

    1. Beste Maartje,

      Ik zou dan in eerste instantie het ‘standaard’ paleodieet aanraden, niet per se het AIP programma.
      De koolhydraten kan je halen uit fruit, eventueel gedroogd fruit, honing en knollen zoals de zoete aardappel.
      Bij veel mensen met dergelijke klachten helpt dit dieet heel goed.

      Succes en hartelijke groet – Evert

      1. Beste Evert
        Hartelijk bedankt voor de reactie.

        Omdat ik moet aankomen heb ik best wat nodig maar zetmelen kunnen ook weer klachten geven…lastig!

        Mooie site!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *