3 tips voor de feestdagen

Evert BerkelaarBlog0 Comments

Allereerst zijn de feestdagen erg gezellig. Gelukkig staan de feestdagen bij mij in de familie ook met name in het teken van de gezelligheid. Maar ik weet uit ervaring dat dit niet bij iedereen het geval is. Bij sommige mensen lijken de feestdagen puur om het eten te gaan. Hierbij zijn ware schrans- en zelfs zuippartijen niet uitgesloten. Dit kunnen natuurlijk evengoed hele vriendelijke mensen zijn, maar jij denkt misschien anders over gezondheid dan zij.

 

Ga jij naar zo’n schransfeest?

Ben jij uitgenodigd door vrienden of familie waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat er veel en bovendien ongezond eten voor je klaar staat? Hieronder geef ik drie tips om de schade zoveel mogelijk te beperken.

  1. Kom aan met een volle maag
    Wanneer je naar een borrel of een kerstdiner vol met ongezonde voeding toe gaat kan je dat beter niet met een lege maag doen. Als je er dan min of meer verzadigd arriveert kan je goed uit de voeten komen met het eten van enkele nauwkeurig geselecteerde hapjes. Als je dit vernuftig doet hoeven anderen niet eens in de gaten te hebben dat je niet echt mee-eet.
  2. Sla je ontbijt over
    Wanneer je weet dat je in de avond gaat bunkeren is een ontbijt natuurlijk nergens voor nodig. Bovendien is het voor je gezondheid veel beter om het aantal uren dat je eet wat te beperken. Onze voorouders aten hoogstwaarschijnlijk ook niet van 08:00 uur tot 23:00 uur. Neem in plaats van een ontbijt juist eens een lekkere lange wandeling.
  3. Bied aan om zelf wat mee te nemen
    Als je zelf opbelt om aan te bieden dat je ook iets lekkers meeneemt zal de gastheer dat in de meeste gevallen alleen maar waarderen. Op die manier ben je er zelf van verzekerd dat er in elk geval iets is dat je wel wilt eten.

 

Natuurlijk is het mogelijk om alle opties te combineren. Dat zou helemaal geweldig zijn.

 

Ik wens iedereen heel gezellige feestdagen toe en een gezond 2015!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *